Франшиза — цей термін все частіше використовується у бізнес-середовищі.Та не зважаючи на це підприємці, що тільки починають бізнес-кар’єру погано обізнані не тільки зі значенням франшиза, а й похідними термінами.Таким як франчайзі, франчайзинг та інші.
Про що ця стаття
Франшиза та франчайзинг в бізнесі — в чому їх відмінності?
Які види та типи франшиз існують?
У чому переваги та недоліки бізнесу по франшизі?
Інформація, викладена у цій статті, буде корисна бізнесменам на початку кар’єри, так і тим, хто планує розширити бізнес.
Тож почнемо!
Що таке франшиза: походження та визначення
Слово «франшиза» походить від французького «franchise», що означає «пільга» або «привілей».
Матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії:
Термін франшиза використовується у таких випадках:
- Франши́за — частина збитків, що не відшкодовується страховиком згідно з договором страхування[1].
- Франчайзинг (фр. franchise — пільга, привілей) — форма співпраці між юридично та фінансово незалежними сторонами (компаніями та/або фізичними особами), в рамках якої одна сторона (франчайзер), що володіє успішним бізнесом, відомою торговою маркою, ноу-хау, комерційними таємницями, репутацією та іншими нематеріальними активами, дозволяє іншій стороні (франчайзі) користуватися цією системою на певних умовах.
Що таке франшиза простими словами — опис терміна та принцип роботи на прикладі
Якщо переформулювати це визначення таким чином, щоб воно було ще більш зрозумілим, то франшиза — це покупка права на відкриття бізнесу під маркою якої-небудь відомої торгової марки. При цьому використовується не тільки торгова марка, але і технології — як виробництва, так і ведення продажів, — а також концепція ведення підприємницької діяльності.
Таким чином, купується фактично готовий бізнес, окупність і прибутковість якого вже перевірені на практиці.
Франчайзер та франчайзі — хто такі?
Та сторона, яка купує право на продаж товарів і послуг під певним брендом, називається франчайзі. Сторону, яка продає таке право, називають франчайзером.
Як це діє?
Наприклад, Ви вирішили працювати на самого себе та зайнятися бізнесом. Для цього Ви реєструєте ФОП або відкриває ТОВ.
Щоб не марнувати часу, маючи деяку суму грошей, Ви вирішуєте купити франшизу пекарні. Так Ви набуваєте статусу франчайзі.
Організувавши таку пекарню у своєму місті почали отримувати доходи.Виникло бажання масштабуватися.
Тепер Ви може відкрити цілу мережу таких пекарень у своєму місті.
Терміни, що вживаються у темі франшиза
Для того щоб краще розбиратися у цьому питанні, необхідно також знати інші терміни, які мають пряме відношення до франшизи та франчайзингу.
Попри те, що в Україні перші договори франшизи почали укладатися відносно недавно, у світі це поширена практика.Існує загальноприйнята термінологія, яка робить подібні договори та відносини між франчайзи та франчайзером максимально зрозумілими та прозорими.
Перш за все, оскільки під франшизою розуміють передачу ліцензії, потрібно знати, що ж це таке
Ліцензія — це передача права, якими володіє франчайзер (ноу-хау, технологій, програмного забезпечення і т.д.).
При цьому ноу-хау — це будь-які відомості (що стосуються виробництва, реалізації продукції, організації бізнесу і т.п.), які мають комерційну цінність, оскільки відомі тільки їх власникам.
Тобто, під ноу-хау розуміються секрети ведення бізнесу або виробництва, на яких побудований той чи інший бізнес.
Документи, за допомогою яких передається і купується право на використання того чи іншого товарного знака, можуть називатися по-різному, при цьому маючи один сенс:
- договір франчайзингу
- ліцензійний договір
- договір комерційної концесії
Коли таке право купується, покупець (або франчайзі) робить так званий паушальний внесок — це платіж за покупку франшизи.
Часто договір укладається таким чином, що періодично його потрібно подовжувати. Тоді паушальний внесок сплачується кожен раз при продовженні договору.
Крім паушального внеску, франчайзі сплачує роялті.
Що таке роялті у франшизі — опис терміна
Відповідно до пп. 14.1.225 ст. 14 ПКУ роялті — будь-який платіж, отриманий як винагорода за використання або за надання права на використання об’єкта права інтелектуальної власності
Коли договір підписаний, франчайзі отримує франчайзинговий пакет. Він може бути як в друкованому вигляді, так і в електронному. У такий пакет входять всі документи й матеріали, з використанням яких франчайзі може легко і швидко почати бізнес.
У франчайзинговий пакет обов’язково входять:
- політика франчайзингу;
- посібник з управління бізнесом;
- паспорт стандарту фірмового стилю;
- всі необхідні правові документи.
Також можуть додаватися посібники, необхідні для належного функціонування персоналу, програмне забезпечення і т.д.
Франчайзер зацікавлений не менше франчайзі в тому, щоб набір документів був максимально повним – адже від правильності організації бізнесу під його торговою маркою залежить репутація та популярність всього бізнесу.
Франчайзери дорожать своєю діловою репутацією.Тому дуже відповідально підходять до формування франчайзингового пакета.
Франшиза та франчайзинг — це одне і те ж чи ні?
Під терміном «франшиза» мається на увазі саме придбання права на реалізацію товарів або послуг під певною торговою маркою.
Інколи слово «франшиза» замінюється на «франчайзинговий пакет». Хоча, фактично, спочатку відбувається підписання договору франшизи. Після цього слід отримати франчайзинговий пакет компанії. Склад франчайзингового пакета суворо обумовлений в договорі та може обговорюватися під час його підписання.
Франчайзинг: що це таке — огляд поняття простими словами
Франчайзинг — це процес створення, побудови та ведення бізнесу на умовах договору франшизи.
Таким чином, франшиза виступає предметом відносин між франчайзером і франчайзі, а франчайзинг означає ведення бізнесу на умовах компанії-франчайзера.
Види та типи франшиз – 3 основні види
Основні види
Існує 3 основних різновиди франшизи. Це товарна, виробнича та франшиза у сфері послуг.
Розглянемо докладніше кожну з них.
Товарна
Франчайзі реалізує товари під брендом виробника.
За умовами такої форми франчайзі не вкладають гроші у товар, не займаються рекламою товару та не несуть витрати на навчання персоналу.
Ці витрати лягають на виробника товару.
Власник торговельної марки бере на себе зобов’язання навчати співробітників франчайзі, проводити тренінги, консультації, семінари
Сфера виробництва
Цей вид франшизи пропонується ТМ Здобне печиво Дніпро і вже добре зарекомендував себе.
Всі витрати на виготовлення продукції лягають на плечі франчайзі.
Продукція повинна відповідати стандартам франчайзера.
У нас це зовнішній дизайн виробу, оригінальна рецептура та технічні умови.
Але спочатку ми працюємо разом з партнерами для досягнення рівня стандартів рівень. Пакування також узгоджується з власником ТМ здобне печиво Дніпро.
З іншого боку, ми не втручаємося в бізнес-процес виробника.Більш того, займається рекламою, розвитком бренду та надаємо постачальників сировини, обладнання та пакування з нашими пільговими умовами.
Сфера послуг
Сфера послуг у франшизі – це стандарти обслуговування та стандарти місць надання послуг.
Хоча можуть передаватися тільки методи чи програмне забезпечення.
Про що треба поміркувати насамперед?
Підприємці, які вже мають досвід ведення бізнесу насамперед розмірковують про вигідність проєкту:
- яка рентабельність
- чи подобається займатися певним бізнесом
- які плюси та мінуси такого бізнесу по франшизі
Переваги та недоліки бізнесу по франшизі
Переваги
Мінімізація ризиків
Коли підприємець вирішує почати свій бізнес, завжди існує ймовірність провалу — може бути невірно оцінена привабливість товару або послуги для споживачів і т.д. Однак у випадку з франшизами таке практично неможливо — адже початківець комерсант отримує повну інструкцію з розвитку успішного бізнесу.
В результаті, якщо все зробити відповідно до інструкцій, прибуток не змусить себе довго чекати. Шлях, який належить пройти франчайзі, вже був пройдений до нього власником торгової марки — і він гарантовано принесе дохід.
Відома торговельна марка
Чимало коштів, якщо компанія створюється «з нуля», йде на її розкрутку і рекламу бренду. Коли мова йде про франшизу, такі витрати не будуть потрібні — адже торгова марка вже добре відома потенційним споживачам товару або послуги.
У цьому випадку компанія вже має позитивну репутацію, тому при роботі франчайзі може використовувати образ, який вже завоював довіру людей і відомий на ринку.
Швидке отримання прибутку
Оскільки відпадає необхідність в рекламі і часу на розкрутку компанії, перша прибуток буде отримана дуже скоро після відкриття підприємства за договором франшизи. І це не просто красиві слова, а підтверджений практикою факт.
Так, коли в Дніпрі відкрився McDonalds, в перший день його роботи кілька тисяч людей зайняли чергу в цей заклад ще до його відкриття.
Тому не потрібно переживати про те, як прожити перший час поки бізнес на стадії розвитку — перші доходи будуть отримані дуже швидко. В окремій статті ми також писали, як швидко заробити гроші і які способи додаткового заробітку можливі у вільний від основної роботи час
Мінімальний рекламний бюджет
Левова частка витрат при відкритті будь-якої компанії доводиться на рекламу. Крім того, не так-то просто знайти справді хороших фахівців, які зможуть залучити до компанії максимальне число споживачів. Більш того, успіх або банкрутство фірми багато в чому залежить від того, наскільки вона в змозі утримувати своїх клієнтів.
Договір франшизи дозволяє уникнути всіх цих витрат і головного болю для бізнесмена. Франчайзери постачають своїх франчайзі повним пакетом документів для відкриття і ведення бізнесу, і в цей пакет входять повні рекомендації по веденню успішних рекламних кампаній та різноманітних заходів.
Постійна підтримка
Зазвичай, починаючи власний бізнес, людина опиняється сам на сам із цією ситуацією. Йому нема в кого попросити допомоги або ради. При укладанні договору комерційної концесії все інакше — в успіху франчайзі зацікавлений не тільки він сам, але і власник торгової мережі. Саме тому франчайзі отримає максимальну підтримку і, при необхідності, пройде повне навчання. У підсумку він зможе успішно вести свій бізнес і отримувати бажані доходи.
Недоліки
Хоча точніше можна сказати, що у франчайзинговій моделі є не недоліки, а обмеження
Контроль зі сторони власника торговельної марки
Франчайзер контролюватиме всі бізнес-процеси, щоб упевнитися, що франчайзі робить все можливе для отримання максимального прибутку з бізнесу.Крім прибутку франчайзера хвилює репутація торговельної марки.
Відсутність можливості «самостійного маневру» чи творчого експерименту
Все регламентовано.Франчайзер не схилений до експериментів.Буде вимагати виконання схем та стандартів.
Висока ціна франшизи
Це особливо стосується відомих і розкручених брендів і майстер-франшиз.
Необхідність виплачувати постійні внески
Запитання, що частіше виникають за темою Франшиза
Чи має сенс купувати франшизу без досвіду комерційної діяльності?
Одне з головних переваг франчайзингу — те, що він дозволяє відкрити власну справу навіть тим, хто до цього не мав нагоди займатися бізнесом.
Можна з упевненістю сказати, що в разі франшизи ризики для підприємця мінімальні. Це пов’язано з тим, що, після укладення договору комерційної концесії, власник торгової марки (франчайзер) надає початківцю комерсанту бізнес-план і докладні інструкції по створенню та розкрутці бізнесу. До речі, щодо франшизи Здобне печиво Дніпро, то рівень команди дозволяє скласти бізнес — план під Ваші умови та й надати консультації з юридичних та маркетингових питань.
Ще краще отримати консультацію заздалегідь.
Заходьте на сторінку Контакти та спілкуйтеся з нами зручним способом
Скільки коштує франшиза і що впливає на її вартість?
Вартість укладання договору франшизи може бути різною.
Ціна залежить від декількох факторів:
розкрученості торгової марки;
виду франшизи (наприклад, майстер-франшиза буде завжди коштує набагато дорожче, ніж стандартна франшиза — але і доходи буде приносити великі);
амбіцій власника торгової марки.
Крім того, потрібно враховувати паушальні та періодичні виплати на користь франчайзера — їх також можна віднести до витрат на франшизу.
Є франшизи, що коштують порівняно недорого, не вимагають дуже великих матеріальних вкладень на стартовому етапі, але цілком вигідні для власного бізнесу.
А є й такі, як наприклад франшиза ресторану швидкого харчування KFC, де початковий внесок становить від 47 тис. Доларів, а інвестиції від 700 тис. $.
Щодо франшизи ТМ Здобне печиво Дніпро: роялті складає всього 5% від обороту.Паушальний внесок залежить від наповнення франчайзингового пакета.
При мінімальному пакеті паушальний внесок складає всього 2 тис.дол.
Який бізнес за франшизою краще відкривати у 2020 році ?
- Інтернет-сфера
- Послуги з доставлення
- Послуги транспорту
- Виробництво харчових продуктів
Щодо франшизи” Здобне печиво Дніпро”, то ситуація з карантином не погіршала попит на печиво.
Ми бачимо наступні переваги:
- відомий та улюблений бренд
- печиво упаковане в екологічне дизайнерське упакування
- оригінальний склад печива без домішок та добавок
- виробник підтримує якість та стандарти франшизи
Сьогодні ми зацікавлені в розширенні франчайзингової мережі.
Интересно. Жаль мы в разных странах
Очень интересная статья. Спасибо! Подруге скинула, ей сейчас актуальна тема)
Спасибо большое!
Спасибо!
Интересная статья, много полезной информации, посоветую к прочтению друзьям бизнесменам.